klik klik klik

Monday, May 9, 2011

Almari antik ke-3

Alhamdulillah..akhirnya dapat lagi satu almari antik yang telah dibaik pulih...terimakasih auntie ucapkan kpd Ezany dari Ezany Galleria. Yang telah bersusah payah membaik-pulih dari sebuah almari yang mungkin tak mahu dipandang mata atau kata Zany orang2 tua kat kampung dah nak campak masuk dalam api (orang2 tua dulu kan suka bakar aje perabot2 lama kat belakang rumah), kepada sebuah almari yang sangat cantik dan mempunyai nilai estetika yang tinggi...
ni lah rupa almari tersebut sebelum dibaik pulih
(gambar ihsan dari blog Zany...auntie pinjam gambar ya Zany)

Sebenarnya nak cerita almari ni dah lama saya tempah dari Zany, awal tahun ini lagi...tapi disebabkan kesibukan Zany yang sedang belajar part-time (weekend pergi kelas), kemudian exam dan saya juga waktu itu sedang sibuk menyiapkan thesis saya...semuanya tertangguh sehingga lah akhir bulan April, Zany kata almari ni dah siap...huhu..Alhamdulillah...
Saya tak bagi Zany pos almari itu..(sebab nak jadikan alasan agar saya dapat ke Ipoh dan ke LOKEN, tempat tumpuan collectors PML semua...) ...
tapi beberapa hari selepas itu, anak ke-3 saya mendapat tawaran temuduga di Uni Teknologi Petronas, di Tronoh, Perak.  Pada mulanya saya hendak pergi hanar dan terus singgah ke rumah Zany mengambil almari tersebut, tetapi dek kesibukan kerja, saya tak boleh pergi. Lalu saya arahkan anak ke-2 saya pergi menghantar adiknya ke sana... pada mulanya anak saya nak bawa kereta sahaja memandangkan mereka berdua sahaja, tetapi ummi ny ada agenda lain...! hahaha...ummi kata..."bawak van, jangan bawak kereta" ..pelik anak saya ....selepas saya beritahu sebabnya baharulah mereka faham..dan kemudian gelakkan saya..."ooohhh..umi ada hal lain ya..patutlah suruh bawak van...!" lalu bertolak lah anak saya berdua sebelum subuh lagi..pukul 5 pagi dah bertolak, kerana nak sampai di Tronoh sebelum pukul 9 pg...anak saya ada interview tu sehari suntuk sehingga petang...bukan interview sahaja, tetapi termasuk kena ambil aptitude test ...
Saya contact Zany kata petang nanti on the way balik, anak saya akan singgah ambil almari tersebut...so Zany kata ok lah , dia pun dah balik kerja nanti petang..senang sikit...
Alkisahnya...selepas selesai interview anak saya berdua pun bertolak pulang..dalam perjalanan mereka berdua berjumpa Zany dan transfer almari tu ke dalam van saya..masa tu saya dapat msg dah dekat pukul 7 pm ... kiranya selepas maghrib saya terima msg dari anak saya mengatakan mereka berdua sudah bergerak pulang...dalam hati saya doakan agar semuanya selamat sehingga mereka sampai ke rumah...
  Namun dugaan Allah...pada lebih kurang pukul 9 malam saya dapat sms dari anak saya, mengatakan tayar van pancit...!! Ya Allah...dalam hati Tuhan aje yang tahu betapa risaunya saya...sedangkan pada waktu itu mereka di dalam perjalanan kat tepi highway tu..malam-alam hari dalam gelap tu....dia kata baru sahaja melepasi sempadan Perak-Selangor...Alhamdulillah tak ada apa-apa terjadi semasa tayar pancit tu...selepas tu saya cuba sms lagi beberapa kali hp kedua-dua orang anak saya tapi tak dapat masuk line... risaunya saya...saya andaikan hp mereka dah habis bateri ke.... husband pulak masa tu tak ada kat rumah, pergi dengar ceramah kat surau...tak bawa handphone..lalu saya suruh anak ke-7 saya pergi beritahu abi nya kat surau...
sejam selepas tu Alhamdulillah dapat sms dari mereka kata dah dapat tukar tayar spare dan dalam perjalanan pulang....saya balas semula suruh mereka bawa pelan2..jangan bawa laju2...risau juga saya...Alhamdulillah ada tayar spare dan anak2 saya tu hero..hehehe..pandailah mereka menukar tayar tu... akhirnya mereka selamat sampai rumah dah dekat 12 tghmalam.... ALhamdulillah....mereka selamat dan almari ini juga selamat sampai ke Shah Alam...
ini lah dia almari yang sudah dibaik pulih itu....

cantikkan? alaaa..siapa lagi nak puji..sendiri lah kan...hehehe... belum berisi lagi... kat bawah tu saya letak pinggan mangkuk Rosa yang saya terima dari Pak Lang...
InsyaAllah nanti dah susun PML saya buat lagi tayangan perdana...



9 comments:

  1. assalamualaikum auntie...
    byk betu; dugaan nak bawa almari ni balik kan...hehehe...tp ape yg penting, anak2 auntie selamat...
    x sabar rasanya nak tgk isi dlm almari tu nanti..jgn lupe tunjuk ye =)

    ReplyDelete
  2. cantiknya sesudah dibaikpulih...kalau jual mesti mahal nih

    ReplyDelete
  3. Wa'alaikumsalam Ezany,
    ya lah...kesian anak2 auntie... tapi paling auntie bersyukur kerana tak jadi apa2 semasa tayar tu pancit...ALhamdulilah dia tak bawak laju sangat masa tu..dan tayar yg pancit tu tayar belakang, bukan tayar depan....tapi auntie risau juga sebab they all duk tepi highway tu dalam gelap ...hurm...syukur ALhamdulillah...semua selamat...

    ReplyDelete
  4. Zuwaidah,
    syukur alhamdulillah...kadangkala barang yg dipandang buruk tu lebih baik dari yag baru...selalunya lamari lama ni buatannya lebih teguh dan tegap.... tak macam perabot sekarang banyak guna papan lapis sahaja atau pressed wood, kena air sikit dah kembang... perabot lama mmg guna solid wood...

    ReplyDelete
  5. 6:27 pm 9/5/11
    k shima "k azah memang cantik lemari tu dan semuanya pasti menjadi kenangan nanti bila nampak lemari tukan"

    ReplyDelete
  6. 7:04 pm 9/5/11
    shas "nasib baik selamat ye kak azzah.nolstagia almari ezani,hihi..."

    ReplyDelete
  7. 8:25 pm 9/5/11
    julaina "k azzah, x sabor nak tgk akak penuhkan lemari tu... mesti tambah2 lawa :)"

    ReplyDelete
  8. 11:46 pm 9/5/11
    idamin "kak singat temgok lemari..cantekk sgtttttttt"

    ReplyDelete
  9. wahhhhhhhhh pewwww...jadik cantik tuuuuu

    ReplyDelete