klik klik klik

Sunday, November 1, 2009

Tembaga

Salam semua.... hari ni tajuk n3 lari sikit dari kebiasaan, bukan pinggan mangkuk lama tapi tembaga. Ibu mula mengumpul tembaga sejak aku kecil lagi, dulu-dulu lihat ibu selalu mengirimkan kepada kawan2 jika mereka pulang ke kampung di Terengganu. Agaknya masa dulu, harga tembaga ini sangat murah...tetapi keadaan di masa dahulu, kehidupan agak susah, nilai duit sangat tinggi... tak macam sekarang nih, dengar gaji ribu-ribu...tapi tengah bulan pun dah semput...duit RM50 sekarang dah tak rasa apa...beli barang itu sikit ini sikit dah habis RM50!!!
Yang aku ingat, sejak aku kecil ibu sudah mula mengumpul tembaga ini...dan tembaga-tembaga ini sangat berguna kerana setiap kali ada sepupu-sepupu ku yang hendak berkahwin, maka emak saudara akan meminjam paha tembaga untuk di buat dulang hantaran perkahwinan.
Ada juga yang diguna untuk dibuat "renjis-renjis dipilis" semasa di pelamin .,...


Inilah dia semua tembaga yang emak ada. beberapa tahun yang lalu emak dah cakap yang dia nak beri aku semua tembaga ini untuk dijaga... tetapi disebabkan rumah ku di bandar ni tak muat maka aku beritahu mak simpan saja di kampung. jika aku memerlukan aku akan guna....

1 comment:

  1. wahhhh..banyaknyer koleksi mak akak yer..akak bwk balik pun takpe..letak dalam satu lemari khas..cun tu akak..nanti rege dia berlipat kali ganda..mak cik azzah kayo..hehehe...

    ReplyDelete