klik klik klik

Thursday, March 11, 2010

Dalil Cinta

Dalil Cinta...sebuah Cerekarama dari TV3.

Beberapa malam yang lalu, saya menonton cerekarama tersebut ~ DALIL CINTA.

Sebuah drama kehidupan ...dengan jalan ceritanya yang ringkas...tapi...sarat dengan mesej.

Drama lakonan Fahrin Ahmad & Syarifah Amani biarpun ada diselitkan unsur-unsur komedi...tapi patut dijadikan ikhtibar untuk pasangan-pasangan remaja sekarang.

Mengisahkan sepasang suami isteri...Fahrin seorang foreman...yang berkahwin dengan Amani..seorang pelajar kolej...yang masih muda..tak pandai memasak...tak pandai lagi berkemas...

Hanya berbekalkan...cinta...mereka mendirikan sebuah rumah tangga dengan alasan...mereka sudah wajib berkahwin...kerana sudah terlalu rapat...dan untuk mengelakkan sesuatu perkara buruk dari berlaku.

Si isteri...memegang prinsip...rumahtangga kita...tak siapa yang boleh campur...suka hatilah kita nak buat aper...dan...suami isteri haruslah menerima pasangan seadanya.  Baginya...

'Life is simple...why make it difficult?'

Biarpun masih tidak pandai menguruskan rumahtangga...tidak tahu memasak...mereka tetap melayari kehidupan berumahtangga...'seadanya'

Soalnya sekarang...sampai bilakah kita dapat menerima pasangan kita 'seadanya' sekiranya dia tidak mau memperbaiki diri dan belajar untuk memenuhi kekurangan diri demi untuk sebuah rumahtangga.

Rasanya...isu ini banyak melibatkan pasangan2 muda sekarang.

Kalau diberitau kekurangan diri...maka akan ditempelak dengan kata-kata...

'Awak kalau sayang dan cintakan saya...awak sepatutnya menerima saya seadanya'

Memanglah kita boleh menerima pasangan seadanya...tapi dengan harapan setelah bersama kita sama-sama dpt memperbaiki diri bagi memenuhi ruang-ruang kekurangan.

Sebabnya...

Hidup berumahtangga adalah untuk selamanya...bukan untuk setahun dua.

Kalau pasangan tidak pandai memasak...tidak pandai berkemas...maka bila dah berumahtangga... lengkapkanlah diri dengan ilmu2 yang sepatutnya. 

Memanglah kedai makan banyak ...berlambak di sana sini...tapi sampai bila nak makan lauk kedai...sampai bila dapur tak berasap.  Seperti kata mak si lelaki...

'Bila dah berkahwin...kamu akan punya anak...kalau suami sorang tak pandai nak jaga...apatah lagi kalau dah beranak pinak nanti?'

Untungnya Fahrin dalam drama ini ...ialah dia mempunyai seorang ibu mertua yang paham akan kekurangan dan kedegilan anaknya...lalu dia tidak terus menyalahkan menantu bila masalah melanda keluarga mereka. 
Kerana ada juga ibu2 yang terlalu memanjakan anak hingga tidak nampak kesilapan yang dilakukan oleh anak mereka.

Oleh itu...pada mereka yang ingin berumahtangga di usia muda...janganlah hanya berkahwin kerana cinta...tapi cubalah menyemarakkan cinta itu dengan kepandaian kita menguruskan rumahtangga.  Sekarang ni terdapat ramai lelaki yang pandai juga memasak...berkemas...jadi tak salah kalau saling bantu membantu...

Kerana itulah kehidupan rumahtangga...saling memahami...bantu membantu ...saling melengkapi antara satu sama lain...dan sentiasa memperbaiki diri untuk orang tersayang....
(ulasan di atas dipetik dari: http://kaklady.blogspot.com/)

Sebenarnya nak tunjuk, dalam cerekarama tersebut, rumah yang digunakan untuk lakonan terdapat sebuah almari yang penuh dengan koleksi pinggan mangkuk bunga kangkung..pelbagai jenis dan bentuk... tak sempat nak ambil banyak gambar...ini aje yang sempat snap...
Koleksi pinggan mangkuk kangkung dalam cerekarama TV3 ~ Dalil Cinta

28 comments:

  1. salam kak..
    tu la semalam jumpa kaka yah (koleksi antik ibu)..dia pun mention pasal citer tu..tapi N pun terlepas sbb balik lambat..jarang dpt tgok tv skrg ni..maklum la keja mcm N ni kan...
    kak yah cakap gobok punya besor penuh koleksi antik kak eh.. ishh..kat mana tu kak..g survey..kita serang..hehehe
    mesti area kl sbb ada nampak KLCC kan kata..tah ke kg baru kot..ekeke

    ReplyDelete
  2. salam kak azzah..
    hehehe..saya pun dok usha2 jer rumah dia tu.kita ni kan..kalau dah minat tu..nampak ajer kan apa yang patut kita nampak..mata tu alert jer..ekkekeke.. ;)

    ReplyDelete
  3. salam azzah,
    he3..ingatkan kita je yg perasan koleksi pinggan mangkuk kat dalil cinta tu...tiap kali shoot kat umah liza abdullah yah sibuk soh c.abg tengok,he3 geli hati pun ada,ari tu NJ ada kerumah yah beritau dia gak,he3..
    c.abg geleng kepala je..

    ReplyDelete
  4. salam kak azzah...
    Excelikan saya sampai sekarang mcm nak rompak rumah kayu yg mereka berlakon tu..gerammmm, almari dia pun lawaaa kan, ala2 lemari cina kat kedai tu...

    ReplyDelete
  5. NJ...itulah..akak terpikir macam nak call aje TV3 tanya saper pengarah filem tu...nak tanya rumah saper yg dia pinjam buat shooting tu..hehehe sampai macam tu sekali...

    ReplyDelete
  6. Yatt...hehehe...mmg kan...mata kita alert jek..meninjau ke sana ke mari...

    ReplyDelete
  7. Kak Yah...
    anak2 azzah siap panggil ummi dia nih... suruh cepat-cepat tengok...pastuh sibuk cari handphone nak ambil gambar..hehehe...

    ReplyDelete
  8. Cik mat... itulah kan...mula-mula malas nak tengok... pastuh cerita tu ada campur2 kelakar sikit... duduk lah lama sikit... tapi bila terpandang ajer almari tu penuh dengan pinggan mangkuk lama tu... terus lekat sampai habis..semata-mata nak tengok koleksi pinggan mangkuk tu...

    teruk betul...

    ReplyDelete
  9. 6:14 pm 11/3/10
    Leya "salam kak azah...dah lame tak tgk cerekarama...baru nak start tgk anak nak tgk cite kartoon pulak...."

    ReplyDelete
  10. 7:17 pm 11/3/10
    eija "memang tul ckp leya,acu nak tgok tv ajer anak dok tgok kartun,layan blog ag bgus kui3"

    ReplyDelete
  11. 9:40 pm 11/3/10
    sity "salam kak betul saya pun ada tgk citer tu...suami beria suruh tgk koleksi dalam almari tu umah saper lah agaknyer"

    ReplyDelete
  12. da agak da ummi nk ckp pe sbnanye...kui3

    ReplyDelete
  13. Assallmualaikum kak zah..! ceta tu sy tngk sikit2 jeling2 gitu sb sy jenis bkn suka tngk ceta sgt..sy pernah lalui smua itu dan mungkin masih lg melalui nya..apa2 pun SABARRR..! nasihat sy pd yg tngh ber cinta tu kenali budi pekerti pasangan masing2..AWAS..! jgn selepas berkahwin nnt akan keluar ayat seperti "ya mungkin sy tersilap pilih awak". bab rumah yg ada set kangkung tu sy cuba teka kalau tidak silap rumah PAK ENGKU shah alam..tokey kozey catering dia ni salah sorang custmr antik sy sb artis2 selalu ke rumah dia shooting

    ReplyDelete
  14. Salam Semua, mummyza pun begitu memang tak lepas bab2 tengok cite cerekarama hari sabtu ni memang waktu2 gitu suka lepak2 kat bilik dan suka tengok, tapi kali ni lagi syok sebab rumah siliza abdullah tu ada benda yang diminati so tekun le. Rasanya bukan rumah Pak Engku tu sebab boleh nampak twin tower dengan jelas ini bermakna disekitaran kg baru. Rasa2 memang pernah jumpa rumah ni sebab mummyza orang kg baru tempat lahir ku hi..hi..hi.. Nanti mummyza habaqkan ya kalu jumpa ini rumah. Tata...

    ReplyDelete
  15. masa sy kahwin dulu2 pun x pndai masak..main cempak2 je kat periuk tapi klu dah hari2 dok mengadap dapur secara sendiri pandai.

    nmpak ramai peminat PM antik ni, bukan aje nengok citer nya malah nak gi survey umah sapa iteww puye yg byk PM nya.

    ReplyDelete
  16. 11:10 am 12/3/10
    mklang azie "salam azah...cerekarama tu mklang tgk, tu yg ternpk set kankung kat umah org tu..aduhaiii..cantik bangat..umah sapa le tu yerk.."

    ReplyDelete
  17. 11:10 am 12/3/10
    mklang azie "salam azah...cerekarama tu mklang tgk, tu yg ternpk set kankung kat umah org tu..aduhaiii..cantik bangat..umah sapa le tu yerk.."

    ReplyDelete
  18. hahaha..sama la N pun kak mater ade jer nampak n alert kalau yg berkenaan dgn kolek2 kita tu.. yang lain dah x heran dah..hehehe..aduhhh..

    ReplyDelete
  19. saya pun tgk juga cita ni, tu pun sbb anak2 panggil tgk kata mereka byk pinggan mangkuk antik...kerusi meja pun antik...geram betull..

    ReplyDelete
  20. salam kak.amboi namapknya bukan fokus kat ciye..tapi kat pinggan mangkok antik..samlah kitaaaaa..tureennya pon banyak gak....unah sapa lah yer???

    ReplyDelete
  21. byknya komen entry ni.. saya pun tengok sampai abis ..yg menjadi tarikan ialah pinggan mangkuk dia. kawan kata memang rumah tu memang kat kpg baru...dan koleksi org tu kebanyakannya yang susah nak dpt.. tp yg kita nampak kangkung jer yg lain2 terlindung..

    ReplyDelete
  22. sorii.. terlupa letak nama komen tadi,....
    from: hanishaimigaleryantik

    ReplyDelete
  23. Salam mummyza,
    kalau balik kpg baru tu, jenguk2 lah ya rumah saper...pastu habaq mai pd kami supaya senang kami pi terjah..hehehe...ya ya ajer...kot kot lah kita nak buat rombongan cik kiah ke rumah tu...mana lah tahu kan...

    ReplyDelete
  24. hanis...you kerja KL kan..survey survey lah ... pastuh jom kita buat rombongan cik kiah ke sana..hehehe

    ReplyDelete
  25. 7:12 am 13/3/10
    mamakimi "Salam kak...memang bagus kak citer tu ...terjeling jeling juga kat setting dia he he"

    ReplyDelete
  26. liachanteqcollectionsMarch 13, 2010 at 7:47 PM

    7:15 pm 13/3/10
    liacantiqcollections "Hehehe... kalau dah minat, sampai ke pinggan dalam almari pun perasan yekk. tapi sayang saya tak sempat tengok citer ni"

    ReplyDelete
  27. saya lg la lamer x layan drama2 siaran tv malaya... tp bila nampak gambo dlm blog ni.... terasa plak nk layan youtube... hehehehe

    ReplyDelete
  28. Terima kasih untuk hal-hal yang baik

    ReplyDelete