klik klik klik

Friday, November 27, 2009

Titipan dari kampung 6

 Little White Flowers in Blue Geometric~ circa 1960s


Salam Aidil Adha semua....... bersiaran dari rumah di Shah Alam....
Tahun ini adalah hari ini dalam sejarah...kerana buat pertama kali berhari raya di bandaraya Shah Alam ini, Selalunya setiap tahun samada Raya Aidil Fitri atau Raya Aidil Adha kami pasti akan pulang ke kampung (saya dan hubby orang Johor) tetapi sejak anak2 sudah besar ini, masing-masing sibuk mengajak kami berhari Raya ni bandar,,, tapi bagi saya dan suami, kami masing2 masih ada kampung, ibu bapa saya masih ada, kecuali hubby saya. MIL baru sahaja meninggal dunia pd tahun 2007 semasa kami sama2 menunaikan fardhu haji di Mekah.

Hubby dan anak2 sudah balik dari surau. 7 ekor lembu tumbang, dan sudah selamat semuanya di sembelih, lapah, di potong2 dan dibahagi2 pd tuan empunya korban dan juga kpd jiran tetangga. tapi inilah Raya di bandar... selepas ini masing2 balik rumah buat hal masing2... tak rasa suasana Raya macam kat kampung... jika di kampung selepas selesai semua...kami masih pergi menziarahi mak2 saudara semua...hurm..saya pun godek2 lah laptop nih... terjumpa gambar yg baru diambil semalam... edit2 sikit... dan nak share dgn kawan2 semua apa lagi yang ada dalam kotak harta karun tu... oklah... ini yang terakhir...lepas ni dah tak ada dah...

Elok berbungkus dalam kain buruk saya pun buka perlahan-lahan... apa pulak yg bonda bagi nih... apabila dah terbukak kain buruk tu...terserlahlah set cawan ini.... wahhhhhhh! Ini lagilah nostalgia... sebab saya ingat sejak saya kecil dah ada set cawan ini.. Set cawan ini agak nipis, dan perlu dipegang dgn berhati2...


Ada 2 cawan dan enam piring (bermakna cawan yang lain tu dah selamat jadi arwah lah...)
Cerita di sebalik set ini, bonda beritahu dia beli set ini hasil mengajar mengaji anak makcik Pe'ah. Makcik Pe'ah ni jiran kami dulu.  Sekarang, ini aje yang tinggal. Bila ditenung2 dekat2 cantik bunga-bunga kecil berwarna putih berlatar belakang geometric biru....
nampak simple tetapi kemas dan cantik!




Inilah cop di montot nya.. memang cop lamakan....


Suatu hari saya pun menyusurkan rumah kawan2 di alam maya. Klik klik klik..sekali tu ternampak di blog Welly ada jual set yang sama!!! Punyalah excited... Ada teko dan 4 cawan... wahhh..macam memang dah ditunggu-tunggu aje... Saya ada 2 cawan... dan 6 piring... teruslah hantar talian hayat ke Ibuk Welly kita tuh... alhamdulillah belum ada orang meminang... memang dah ditakdirkan teko tu dan adik beradik lain tu nak bersatu dengan cawan pemberian bonda nih...(tapi Buk Welly jual semua satu set, jadi sekarang saya ada xtra 4 piring cawan nih.... roger...roger... ada sesiapa di luar sana yang rajin mengumpul piring cawan? boleh lah roger2 saya di bghn komen tu..)


Alhamdulillah beberapa hari lepas dah selamat sampai ke rumah saya...tadaaaaaa....
One happy family together!!!
Yang bestnya bentuk teko itu lain dari yang lain... pertama kali saya tengok bentuk teko begini..

Cun kan? ... Alaaa siapa lagi nak pujikan...sendiri lah..hehehe...


okaylah... sekian dulu sequel n3 Titipan dari Kampung ku...

8 comments:

  1. 5:26 pm 27/11/09
    pn.n "salam kakazzah.blog walking dari madinah.cantik,titipan bonda akak."

    ReplyDelete
  2. to Pn N "sila kan..wahh Madinah...!!! teringat tahun 2007... terbayang2 kota Madinah yg bersih dan teratur cantik... dan saya rindu kan Mesjid Nabawi..."

    "rindu Raudah, rindukan Rasulullah saw!!!"

    ReplyDelete
  3. 8:09 pm 27/11/09
    SHAS "slamat hari raya kak..set ni mcm yg welly jual kan.tak nmpal old fashion sgt,tp unik.lain dr yg lain.mcm tampal selimut tu,hehe"

    ReplyDelete
  4. Salam Shas,
    Shas tak baca habis ya apa akak tulis??? hehehe..

    ReplyDelete
  5. 8:24 pm 27/11/09
    nannie "salam kak , selamat hari raya aidiladha , saya ada tgk teko ni kt blog k welly rupanya dh ada dirmh akak cantik set biru ni kak"

    ReplyDelete
  6. Nannie,
    selamat Hari Raya Aidil Adha...

    hurm..dah rezeki cawan tu nak jumpa adik-beradik dan mak dia di rumah akak kan...hehehe

    ReplyDelete
  7. salam kak azzah..
    corak geometri yg simple tapi bisa menawan hati sesiapa sajer penggemar pinggan mangkuk teko cawan lama..mmg dah jodoh akak dpt teko dr kak welly kan..ibarat sireh pulang ke gagang..

    ReplyDelete
  8. Salam Yatt,
    mesti Yatt tengah hunting kat kampung nih? lama ke balik kampung.......

    ReplyDelete