klik klik klik

Friday, April 23, 2010

Kutani (Nine Valleys) Litophane

KUTANI (NINE VALLEYS) LITOPHANE
CIRCA~1930's - 1950's
 
Pertama kali melihat set ini di blog CMG dan Yatt. Kemudian Ezany pula menyusul membuat tayangan perdana mengenai set ini sempena mengingati nenda beliau yang suatu masa dahulu menghidangkan minuman teh petang menggunakan set ini. Selepas itu melihat pula di blog Ryana yang dapat hasil lumayan juga selepas hunting di kedai apeks...set pada Ryana lebih banyak yang mempunyai color lain selain dari emas. 

Set ini lebih dikenali di kalangan bloggers antik sebagai set "buluh emas". Kali pertama mendapat teko mini di kedai apeks... tidak lama kemudian Ezany ada menjual anak2 teko buluh emas tersebut, lalu saya beli dan dapatlah teko itu berteman anak-anaknya.
Baru-baru ini terlihat Kak Yon@Kak Rose ada menjual teko nya sahaja, hajat hati nak pinang teko lain, tapi semua dah dirembat orang. Lalu saya ambil juga teko ini, tiba-tiba tuan-punya teko nak jual satu set semua, dengan cawan mulut lebar tu (ada 3 sahaja) dan piring kuih. Melihatkan pinangan nya yang masih mampu poketku menanggungnya, terus ku confirmkan belian....

Set ini apabila ditelek semakin lama semakin cantik. Rupanya ada pelbagai motif lukisan dan pemandangan. Tidak puas hati , saya membuat sedikit kajian di internet. 
 
Sebenarnya set buluh emas ini diberi nama "Kutani" yang bermaksud "Nine Valleys" .  
Kutani ceramics have their origin in a small remote village in the mountains (Kutani means Nine valleys) of the Ishikawa Prefecture. Region of Kaga Province in Japan. The main city, Kanazawa, is one of the most famous castle towns in Japan. 

If Kutani ceramics are little known overseas, on the contrary they are very famous in Japan as they are really representative of the Japanese culture.  Kutani ware has been produced in Japan for over 300 years.

Set yang saya dapat dari Kak Rose ni ada cop "Kutani China" , tetapi sebenarnya bukan dibuat di China, tetapi Made in Japan. 
Cop di cawan seperti di sebelah kiri (ada tulisan KUTANI CHINA dan  MADE IN JAPAN), ada tulisan Kanji Jepun dikelilingi dedaun.  manakala cop di teko seperti di sebelah kanan. Terdapat gambar gunung Fuji selaputi awan dengan tulisan FUJI CHINA, dan di bawah MADE IN JAPAN.

Pada tapak cawan mulut lebar, jika diangkat membelakangkan cahaya, akan kelihatan gambar Geisha Jepun. Cawan-cawan Kutani yang mempunyai gambar Geisha di dasarnya dikategorikan dalam jenis LITOPHANE. Terdapat pelbagai jenis Litophane Geisha ini, boleh rujuk di website yang saya nyatakan di bawah.

By end of 1930 all japanese ceramic manufacturers started production of lithopane on tea and sake cups. This fashion was linked with the first use of tea bag. This practice then became quite popular after the WWII and during Japan Occupation. Many pieces were brought back to US by american soldiers.

Kutani producers have also followed this trend and pieces with lithopane can effectively be found, however Kutani lithopanes are scarcely met with in Japan or in European flea markets as the production was made mainly localy for US customers. The production of lithopane slowly disappeared after the war and almost stopped in the 50's.

Saya sangat puas hati memiliki set ini kerana telah mengetahui sejarah dan asal usul nya. Saya masih lagi membuat kajian di atas set-set lain yang saya dan juga bloggers lain miliki..seperti set-set bunga kangkung, dll yang dibuat dari China. Agak susah juga kerana kurang maklumat dan saya juga mempunyai kekangan masa utk mencari di library.
Rujukan
http://www.gbouvier.com/

20 comments:

  1. salam ziarah,
    wah! bertuah sungguh k azah dpt memiliki teaset ni complete pada suatu masa. rezeki ya k azah! sypun x de lg koleksi ni...bila lama2 tgk mmg cantik la set buluh ni, goldnya menyerlah...bila la nak dpt...huhuhu

    ReplyDelete
  2. salam kak.
    Cantik ar koleksi buluhni.Aritu ingatnak pinang sekali untuk adikbujang saya,tup2 jdmcmtu,takde rezekila gamaknya,nmpaknya dia nak duduk shah alam.saya dah ulas komen akak tapi takkluarla,3kali watdah.saya dah besarkan gambar cawan kemuncuptu,ialah gopoh2 ngan sikecik,taksempat nkcek balik.

    ReplyDelete
  3. salam kak.
    Cantik ar koleksi buluhni.Aritu ingatnak pinang sekali untuk adikbujang saya,tup2 jdmcmtu,takde rezekila gamaknya,nmpaknya dia nak duduk shah alam.saya dah ulas komen akak tapi takkluarla,3kali watdah.saya dah besarkan gambar cawan kemuncuptu,ialah gopoh2 ngan sikecik,taksempat nkcek balik.

    ReplyDelete
  4. salam kak azzah..
    memang bestlahh akak dapat set nie..walaupun tak complete..tapi berbaloi beli set buluh nie..
    apapun thanks for sharing the infos sis..thumbsup!

    ReplyDelete
  5. 5:21 pm 23/4/10
    eisantique
    "asallammualaikum kak zah ! info yg menarik dan sgt berguna pada blogger semua..teruskan usaha anda..sy sokkong 200 prct"

    ReplyDelete
  6. salam kak...
    tahniah kak dapat complete set buluh emas..murah rezeki akak..kalaulah emas tuh blh dijual..kayooooo nie.hhiihihihihihih

    ReplyDelete
  7. salam tahniah azzah..memukau jiwa & minda terlihat set buluh emas..memang grand & superb..syabas.

    ReplyDelete
  8. Ana,
    Alhamdulillah..mula2 tak bercadang pun nak kumpul koleksi ini, tapi bila tgk Kak Rose jual harga boleh tahan terus ambil semua satu set... mmg kalau dah rezeki kita tu, kita tak nak pun mula2 tapi menjadi juga..

    ReplyDelete
  9. Puan N,
    akak mmg bersimpati sangat dgn keadaan adik N tu... apa khabar dia sekarang?

    ReplyDelete
  10. Yatt,
    tak complete lagik tu... cawan baru 3 set aje... harap dapat lagi 3 ... nak tanya bujang seMalaya tu..hehehe... itulah ..seronok dapat maklumat lengkap mengenai koleksi ni..baru seronok nak simpan sebab tahu asal usul...

    ReplyDelete
  11. Eis,
    itulah kan..kalau tahu asal usul sejarah koleksi pinggan mangkuk yang kita collect ... perasaan puas hati itu berganda-ganda lagi ... kalau Eis ada jumpa cawan nya lagi 3 roger akak ya...

    ReplyDelete
  12. Chemp...kalau emas betul dah ku hantar ke kedai pajak gadai ...hik hik hik...

    ReplyDelete
  13. Shariff..Alhamdulillah rezeki saya nak dapat..mula2 tu tak berminat pun...

    ReplyDelete
  14. 6:04 pm 24/4/10
    ida isk "salam...walaaaa itu amoi byk cun oiii..hehee bila nak date nie..hehe"

    ReplyDelete
  15. 9:46 am 25/4/10
    ryana "salam kak. sukanya tengok teko aladin yang anggun lagi meletop tu. saya lagi yg masih memburu teko & sugarnya yang tak tau di mana?"

    ReplyDelete
  16. Blue Riders... akak suka tgk kukur kelapa yg ada di blog anda...nostalgia sangat..teringat zaman kecik2 dulu..nenek kukur kelapa guna tu...

    ReplyDelete
  17. ida isk,
    itulah...anggun sgt tgk itu amoii Jepun...kalau saya lelaki mau terpikat ...hehehe...

    bilah jodoh kita nak berjumpa lagi... asyik miss aje... IA rasanya bulan depan dah free sikit...

    ReplyDelete
  18. salam azzah..
    teruskan mengumpul ye..kalau kak jumpa lagi set tu..kak roger2 azah..best info tu..

    ReplyDelete
  19. 1 set barapa yea jika hendak memilikinya

    ReplyDelete